ПолиграфияИнфо група dotbrain.eu ПринтГайд магазин TheDigitalPrint.info ПолиграфияИнфо ПринтСток БГОферта ПринтИдея
Error: Embedded data could not be displayed.



Въпроси и отговори
Защо векторна илюстрация, записана в eps формат от Adobe Illustrator, не може да бъ...
Как може да се разбере кой е съотвестващия цвят по Panton на определени, предварите...
Как най-точно може да се установи, колко трябва да бъде голямо гръбчето на книга?...
Предпечат
InDesign: как да използвате цвета на хартията, за различавате различни...
Работа с текстови стилове в библиотеките на CC
Базови насоки при подготовка на файловете за печат


Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 5 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Първи стъпки в ПРЕДПЕЧАТА
МнениеПубликувано на: 06 Мар 2007, 22:46 
Срамежлив

Регистриран на: 27 Авг 2006, 15:59
Мнения: 47
Първи стъпки в предпечата

За всички млади хора, които започват с първи, плахи стъпки в нелеката професия, публикувам, с помощта на колегата Орлин Бориславов, някои основни положения. Ще добавям още информация в отделни теми, в които ще говоря за видовете шрифтове, по-обособено за различните продукти и т.н. Необходимо е, защото ученици в 11.-12. клас проявяват интерес, а не знаят откъде да започнат, освен ако не учат в специализарани гимназии по полиграфия.

Предпечатната подготовка, дизайнът на печатни материали и интернет страници са дейности, за които компютърът е сякаш специално създаден. Не е случайно, че няколко години вече програмите за предпечатна подготовка едва-едва мърдат в развитието си. Те още през 90-те години на м.в. достигнаха висока степен на развитие както в удобството на работа, ефектите и работата с цвета, така и при изхода – към принтер или експонатор.
Ще разгледаме едно добре работещо студио за предпечатна подготовка, събрано… в един компютър.
Нека припомним в едно изречение как трябва да подредим приоритетите при конфигуриране на добрия компютър за дизайн: монитор, видеокарта, 2 бързи диска, памет и най-накрая процесор. Задължително слагаме CD-RW или DVD-RW, тъй като ще ни се налага да пренасяме големи файлове – до клиентите или до експонатора.

Програмите за предпечат
Предпечатната подготовка – това е пъстрата премяна на текста, която го прави красив така, че хората да поискат да го прочетат. Да им е приятно и по време на самото четене или разлистване на книгата или списанието, или рекламната брошура. Това е гъделичкане с буквите, игра на линийки, цветни петна, мозайка от снимки и форми върху белия лист.
Най-напред, преди още да инсталираме графичните и страниращи програми, да се погрижим за

шрифтовете!

Противно на логиката на някои потребители, които постоянно държат инсталирани над 1000 шрифта, при шрифтовете качеството е по-важно от количеството. 50–100 качествени шрифта почти изчерпват нуждите на дизайнера. Разбира се, няма нищо лошо човек да събере колекция от 4000–5000 шрифта, но тя се държи „на склад“ и при нужда се пуска отделен шрифт. Иначе компютърът се натоварва от многото шрифтове и забавя работата си. За да организираш по-добре работата с шрифтовете, трябва ти специализирана програма – Adobe Type Manager или Bitstream Font Navigator.
Тези програми позволяват лесно и удобно да се пускат и спират желаните шрифтове, да се сортират в стилови колекции и да се разглеждат преди употреба. Препоръчвам създаването и сортирането по следните групи:
Cyr Deco – декоративни (ръкописни и други екстравагантни начертания) шрифтове с кирилица;
Cyr Serif – серифни (тип Times) шрифтове с кирилица;
Cyr San Serif – гладки (тип Univers) шрифтове с кирилица;
Deco – некирилски декоративни шрифтове;
Serif – некирилски серифни;
Sans Serif – некирилски гладки;
Symbol – символни шрифтове от типа Wingdings.
Следващата стъпка в подготовката на нашето студио са

програмите.

За сериозната предпечатна подготовка не е измислена една програма, която да върши всичко. Трябва ни поне една за растерна графика – изборът на професионалистите е Adobe Photoshop, но немалко хора предпочитат Corel PhotoPaint и с ръка на сърцето можем да кажем, че тя е наистина равностойна по възможности, особено в интеграция с векторната мегапрограма CorelDRAW. Алтернатива на CorelDRAW е Adobe Ilustrator, а изборът е по-скоро емоционален – и двете програми имат огромни възможности. Сериозен недостатък на CorelDRAW е, че „изходът“, т.е. крайният рost script файл, предназначен за експониране (т.нар. цветоотделяне), често е несигурен. Най-често срещани изненади са самоволното завъртане на страницата, изкривяване на цветовете, както и неприятни недостатъци като „пробити“, а не overprint-нати drop shadows. По-опитните потребители са свикнали с тези недостатъци и в повечето случаи знаят как да се предпазят. Въпреки тези проблеми препоръчвам именно CorelDRAW като избора на начинаещите поради по-достъпния интерфейс и по-богатите възможности.
Обичащите и можещи да рисуват на компютър почти задължително трябва да инсталират програмата Corel Painter. Тя е специализирана за рисуване, докато споменатите вече Photoshop и Corel PhotoPaint са по-силни в обработката на изображения.
Под Линукс работим главно с The Gimp – прилична реплика на Photoshop, а под MAC изборът на програми е подобен на този при PC, но пък има опасност от пристрастяване – почти всеки, който е работил на МАС, става фанатичен фен. Но все пак е вярно, че цветовата вярност при МАС е още непостигната от Windows системите.
Освен програмите за рисуване се нуждаем и от програма – монтажна маса, в която да „сглобим“ парчетата на нашия проект – картинки, текстове, графични елементи. Тези програми се наричат

страниращи програми.

Най-широко разпространени са QuarkXPress и Adobe PageMaker, втората от които вече усилено се заменя с новия продукт Adobe InDesign, който претърпя вече няколко версии. QuarkXpress е по-подходящ за рекламни материали – диплянки и плакати, докато PageMaker е ненадминат при книгите.
Няколко думи специално за Adobe InDesign – версия 2
По всичко личи, че Adobe този път са си свършили работата – след 4–5 години учене с PageMaker и първите версии на InDesign те успяха да направят страниращ продукт, равностоен на Photoshop u Ilustrator, добре интегриран с тях, с удобни и познати кратки клавиши и функции, които никоя друга програма не притежава.
Най-зашеметен останах там, където най-малко очаквах: на изхода. InDesign 2 се беше справил ПРЕВЪЗХОДНО! Автоматично бе дал overprint не само на графичните черни обекти, но и на блурнатите сенки, правилно беше пробил, както му е редът – със застъпване – т.нар. trapping.
Към това добавете богатите възможности за настройка на печата, леката и стабилна работа на продукта – не успях да го забия нито веднъж… общата оценка е, че това без съмнение е най-добрата странираща програма в момента. Отдавна чакахме такъв продукт! Наздраве, страньори!
Проектът
След като си оборудвахме студиото, да видим как се прави едно оформление.
Първо е

идеята.

Не тръгвай, без да виждаш в главата си какво искаш да направиш. После може да го промениш, да доразвиеш идеята, но ако няма идея, ще прекараш часове пред компютъра, шефът или клиентът ще си мислят, че много работиш, а ти няма да вършиш нищо.
Когато решиш какво ще правиш, прецени КАК да го направиш – кое в коя програма ще стане най-добре, и винаги мисли за изхода – когато ще печаташ готовия продукт.
В графична програма изготвяме илюстрацията, после я вкарваме в страниращата програма и наливаме текста.

! ЗЛАТНИ ПРАВИЛА !
Не ползвай повече от 3 шрифта в един проект.
Не ползвай заедно и шрифтове, които си приличат, освен ако не си голям майстор
Същото важи и за цветовете. Не трупай много. 2–3 основни цвята са достатъчни. Ползвай подобни цветове. Светло зелено и тъмно зелено, жълто и зелено, червено и розово – леките полутонове правят изображението нежно и приятно. обратно – резките контрасти го правят грубо и агресивно. НИКОГА не слагай син текст върху червен фон или обратно!
При рекламна поръчка мисли освен за дизайн и за интересите на клиента – той иска да съобщи на висок глас нещо и плаща много пари за това. Ето защо, колкото и авангарден да е дизайнът, текстовете трябва да са четливи и посланието – ясно.
Ползвай български шрифтове! Не всеки шрифт, който има кирилица, е български. Български са шрифтовете, в които буквичката „в“ е ръкописна, а не печатна. Има и други важни букви – „к“, „ю“, чийто стълбчета трябва да стърчат нагоре, „т“ и „ш“, които трябва да са ръкописни, а не печатни. Най-хубавите български шрифтове се правят в Пловдив, в „Хермес софт“.
И най-важното за дизайна: в повечето случаи това е занаят, който се учи, има създадени правила, които се следват. Талантът не пречи, но може да се прояви и след време!

И накрая, малко за

Периферията на дизайн студиото
Тя се състои от:
* цифров фотоапарат;
* скенер;
* цветен принтер (ако е лазерен, следващото отпада);
* лазерен принтер;
* графичен таблет.
Цифровият фотоапарат няма смисъл да е под 3 мегапиксела. Тук повече значи по-добре, защото ще можеш да ползваш снимките поне като елементи за висококачествени рекламни страници и корици, а не само за интернет! Задължително е с оптичен Zoom. За успокоение, добавям, че така или иначе повечето майсторски снимки няма да правим с него. За тях си трябва опитен фотограф, осветление и много качествен апарат, струващ няколко хиляди. Нашия фотоапарат ще ползваме за снимки на маловажни обекти или детайли – ръка, чаша, трева, покрив, каквото ни трябва за проекта
Скенерът е средна ръка, защото качествено така или иначе ще сканираме в специализираните студия.
При избора на принтери на първо или второ място трябва да е цената та на копието. Ще печаташ много! Препоръчвам и цветния и лазерния да са Lexmark. Защо? Лазерните им принтери задължително поддържат PostScript на цената, на която другите нямат. Механиката и драйверите им са железни, качеството винаги е по-високо или равно на това на конкурентите. Цветните принтери почти винаги са с най-висока резолюция на пазара за същата цена като другите.
Не бива да се пренебрегва хартията. Тя почти задължително не е оригинална, т.е. произведена от производителя на принтера! Причината е в ненормално високите цени на оригиналните хартии в зависимост от качеството между лев и два на лист.

Как се освободих от мишката
Поводът за раздялата ми стана един инцидент. Както повечето аварии, и този стана в малките часове, в разгара на уикенда. Оставайки без мишка, първо прибегнах към клавишните комбинации, познати на повечето от нас. Ctrl + C, ctrl + V и т.н. – разходка през прозорците с tab и т.н.
След това прибегнах до графичния таблет, който използвах сравнително рядко. Той е скромен Target A5. Използването му вместо мишка се оказа толкова удобно, че продължавам и до сега. Все пак купих мишка, защото обикновено колега, който дойде да свърши нещо, преживява шок, когато след кратко търсене установи, че на моя компютър няма мишка. Освен че дясната ми ръка вече не ме боли (откакто се разделих с мишката), вече не се занимавам периодично с почистващо-ремонтни работи – защото просто няма топче, което да обира праха от бюрото. Разбира се, оптичните мишки също не събират прах, но цената им е равна на цената на евтин графичен таблет. Заедно с възможността да се използват клавишни комбинации, които се различават в различните продукти, имаме възможност да кажем „сбогом на оръжието“, т.е. на мишката, стига да желаем това.

Да теглим чертата
Като парична стойност персоналното дизайн студио струва между 1500 и 2500 $, без софтуера. Разбира се, можеш да започнеш само с компютъра, т.е. с начален „капитал“ от около 800 $, и с приходите от поръчките да добавяш периферията, а междувременно да печаташ и сканираш при приятели или в специализираните студия.

Клиентите
Всяка фирма и организация има нужда от качествени печатни материали за реклама и за всекидневна работа. В този смисъл кръгът на потенциалните клиенти е огромен, както и броят на конкурентите. Като за начало започни с познати и роднини, с дребни поръчки, които лесно могат да прераснат в големи, ако се справиш добре. Когато нямаш какво да правиш, прави проекти! Все някога ще влязат в работа, най-малко като твое портфолио.
Ако си готов да работиш в екип, можеш да търсиш работа в специализираните агенции и студия или да създадеш своя марка. Можеш добре да се оправяш и сам, като според случая наемаш подизпълнители – страньори, печатари и пр.

Бъдеще
Дизайнът е професия с отлично бъдеще. Той е насъщна необходимост не само за оформление на печатни и търговски продукти, но и за ТВ програми, уеб сайтове и т.н. Това не е лесна професия. Всички майстори, които познавам, покрай разликите в стила и техниките на работа, имат една обща черта: денонощно бачкане!

По материал на Орлин БОРИСЛАВОВ


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 07 Мар 2007, 00:07 
Гърмян заек
Аватар

Регистриран на: 25 Мар 2006, 18:44
Мнения: 161
Местоположение: София
Айде нема нужда.


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 07 Мар 2007, 00:18 
Срамежлив

Регистриран на: 25 Фев 2007, 19:12
Мнения: 5
Местоположение: Варна
офф//
Защо ли тази тема е намерила място във форума за Adobe?
:roll:


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 07 Мар 2007, 00:59 
Старо куче - медалист
Аватар

Регистриран на: 24 Сеп 2003, 18:37
Мнения: 840
А кой я премести в Корел :lol: ?


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 07 Мар 2007, 10:13 
Старо куче - медалист
Аватар

Регистриран на: 07 Апр 2004, 12:04
Мнения: 1423
Местоположение: София
Като цяко идеята на статията е добра, за начинаещите може да е полезна. Преместих я тук, защото тази тема не е за Adobe или Corel.

_________________
Най-добрият софтуер за предпечат е Word!!!
Винаги всички остават изненадани от крайния резултат...


Върнете се в началото
Offline   
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 5 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Facebook 2011 By Damien Keitel Theme created StylerBB.net & kodeki
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов