ПолиграфияИнфо група dotbrain.eu ПринтГайд магазин TheDigitalPrint.info ПолиграфияИнфо ПринтСток БГОферта ПринтИдея
Error: Embedded data could not be displayed.



Въпроси и отговори
Когато копирам обекти в Indesign, как мога да ги поставя на същото място, от което ...
Как мога да отварям файлове създадени в Quark в InDesign?
Как да дефинирам частичен лак, преге, голд печат?
Печатни технологии
Проблеми при офсетовия печат и начини за тяхното отстраняване (част 1)...
Какво влияние оказват избелителите в хартията при измерването на цвето...
Creo Integris ProofTM професионална система за дигитални цветопроби....


Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 36 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Вярно цветовъзпроизвеждане
МнениеПубликувано на: 08 Дек 2009, 23:14 
Срамежлив

Регистриран на: 08 Дек 2009, 21:26
Мнения: 8
Местоположение: Sofia
Колеги,

Отварям тази тема защото другото е много разхвърляно, несистематизирано и непълно. Ако модераторите я намерят за излишна нека я прехвърлят в друг раздел, или я изтрият.

"Вярното" цветовъзпроизвеждане е процес, който има много дълга верига:
1. Създаване на елементи (текст, картинки) в :roll: подходяща среда (програма).
2. Сглобяване на краен продукт в :roll: подходяща среда (програма).
3. Визуализация на този краен продукт в :roll: подходяща среда (програма).
4. Създаване на окончателен файл в подходящ за експонация формат, недопускащ промяна в цветовото разпределение.
5. Експонация на този файл :roll: без промяна в зададените стойности.
6. Печат на машина, която взима данните за намастиляване при "рипване" и го прави сама :roll: (без участието на печатар).
7. Измерване на отпечатъка за съответствие на растер и плътност.
8. Коригиране на отпечатъка.
9. Избор на подходяща хартия ...

Условностите са доста. Особенно тези след многоточието. :D

Ако вие въпрки всичко прочетено до сега не сте се отказали и държите на контрола, трябва във вашата система - компютър, шрифтове, програми, монитор - всичко да е ОК.

ЗА компютъра - няма значение каква конфигурация използвате, стига да ви върши работата. Ако се "задъхва" - сменете я. Ще работите по-бързо и ефективно.
Ако не можете да си го позволите - се обърнете към вашият "sysadmin" за пренастроика, може той да измисли нещо.
:!: !!! Ако не сте достатъчно компетентни не опитвайте нищо, преди да сте се консултирали !!! :!:

ЗА шрифтовете - много има написано.
Моят съвет е - поддържайте не повече от 1000 шрифта и ако се наложи да инсталирате нов - изтрийте някой от старите, които вече не ви трябва.

ЗА програмите - разучете пълните им възможости! :!:
Ако установите "бъг" - търсете "ъпгрейд" или консултация с колеги.

ЗА монитора - ТОВА Е НАЙ-ВАЖНАТА ЧАСТ ОТ ВАШАТА СИСТЕМА.
Чрез него вие разбирате какво сте сътворили!!! :oops:
Това е вашият краен продукт, и вие трябва да го видите на монитора.
Калибрирането на монитора към последният процес - печата е най-важното, което трябва да се направи.

Дано съм бил полезен.

Успех.


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 08 Дек 2009, 23:39 
Старо куче - медалист
Аватар

Регистриран на: 22 Юни 2003, 16:40
Мнения: 8394
хубаво е, че някой се заема с този въпрос , но според мен нещата са доста по-сложни.

1. Хубаво е да се уточни(в нашия случай да се фиксира, че става въпрос за цветовъзпризвеждане до печат)
2. Преди т.1 може да се вмъкне, че предварително трябва да се изберат цветовото пространство, в което да се подготвят(снимат) изображенията и в последствие обработват.
3. Избора на медия(каквато и да е тя) според мен трябва да се заложи на много по ранен етап поне заради визуализацията на екран. Не на последно място.
4. Използването на профили според мен е удачно само до процеса на експонация, за да може да се види на калибрирания "телефизор" какво ще излезе на печат. :-)
5. Така или иначе, на експонатора трябва да се изключат клиентските профили и да се приложат други такива (стандартни или специфични за самата машина ако някой се е сетил да направи такива).
6. това за намастиляването ме изкефи и точно така трябва да е :-)
7. Контрол и обратна връзка , задължително, но е много скъпо ако се автоматизира процеса:-). Тук може да се пише и коментра за цветни проби и пр.

Абе сложна работа. Дано не съм объркал нещо в писанията. Мързи ме да ги чета пак и коригирам.


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 09 Дек 2009, 08:45 
Старо куче - медалист
Аватар

Регистриран на: 29 Яну 2004, 17:56
Мнения: 1550
Местоположение: New Dimension
Разбирам какво си искал да кажеш със "5. Експонация на този файл Rolling Eyes без промяна в зададените стойности. "

На практика обаче това не е точно така. Точно тук е мястото, където трябва да съобразиш нещата с характеристиките на печатната машина, за която те биват подготвени.
Сещам се за оня стар виц, в който ставаше дума за "Е десет де, десет", но тук 10 не е равно на 10 :-)


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 09 Дек 2009, 09:20 
Старо куче - медалист
Аватар

Регистриран на: 26 Сеп 2003, 08:25
Мнения: 2622
Местоположение: София
Всъщност бате, експонацията трябва да ти е без промяна на стойностите на файла. Но рипването преди това - не;-)
Ще е проблем, ако имаш разлика между тифа и ламарината;-)

Малко отговори
6. Почти не останаха машини, които да не подържат CIP3.
Печатането на други такива, за мен не е нито икономически, нито смислово оправдано.
Но след като този профил се появи на машината, това не означава автоматично, че печатаря не пипа допълнително настройките. Даже напротив.
Нито един експонаторджия не е седнал да прави криви за абсолютно всички видове хартии. Нито някой ще му даде време и ресур, нито има смисъл. Прави се профил за няколко най-разпостранени хартии, като често кривата е само една. от там нататък печатаря си прави корекция на намастиляването на самата машина.
Отделно са проблемите в качествата на уж еднакъв вид хартии, а като прибавим и мастилата...
... списъка с виртуалните принтери и хот фолдерите ще е огромен;-)

7. И това е доста субективно. машинката дава едни стойности, но реално често се налага, те да са само информативни и да има лека намеса пак от печатаря, за качествен отпечатък

8. Това зависи от предните две

Общо взето факторите са толкова много, че могат да се дадат само общи наставления. Дълго още ще зависим от човешкият фактор.

_________________
Сънят е слаб заместител на кофеина


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 09 Дек 2009, 13:53 
Старо куче - медалист

Регистриран на: 05 Дек 2005, 14:54
Мнения: 1195
Местоположение: София
Абе вие сте в голяма грешка. За успешна продукция ви е необходим само едно - клиент, който не знае да казва друго освен "страхотно е". За чий *** ми е калибрация на монитора и други тинтири-минтири, когато когато изпадам в ситуации да обяснявам на клиента така:
Изображение

_________________
Винаги има и по-лесен начин!!!


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 09 Дек 2009, 14:04 
Старо куче - медалист
Аватар

Регистриран на: 22 Юни 2003, 16:40
Мнения: 8394
aZterix написа:
Абе вие сте в голяма грешка. За успешна продукция ви е необходим само едно - клиент, който не знае да казва друго освен "страхотно е". За чий *** ми е калибрация на монитора и други тинтири-минтири, когато когато изпадам в ситуации да обяснявам на клиента така:
Изображение


Докарай го до това положение и ще те предложим за канонизиране в светия синод!!!!!


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 10 Дек 2009, 18:24 
Старо куче - медалист
Аватар

Регистриран на: 07 Апр 2004, 12:04
Мнения: 1423
Местоположение: София
ValBo написа:
Почти не останаха машини, които да не подържат CIP3...


Незнам колко са подобните машини, но ние имаме клиент, който иска CIP4 профил, защото има нова машина. Да ама последната делта поддържа CIP3. А още по-тъпото е че CIP4 машина не чете CIP3 профил, което според мен е подсъдно.
Така че и CIP-а е едно "яко дРЪво".... като всичко свързано с профили, калибрации и цветово възпроизвеждане.

_________________
Най-добрият софтуер за предпечат е Word!!!
Винаги всички остават изненадани от крайния резултат...


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 10 Дек 2009, 20:06 
Старо куче - медалист
Аватар

Регистриран на: 26 Сеп 2003, 08:25
Мнения: 2622
Местоположение: София
разликата между CIP3 и CIP4 е поддръжката на JDF
В самото файлче (профила за намастиляване) няма никаква разлика

_________________
Сънят е слаб заместител на кофеина


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 12 Дек 2009, 10:16 
Срамежлив

Регистриран на: 08 Дек 2009, 21:26
Мнения: 8
Местоположение: Sofia
Колеги, темата беше за "вярното цветовъзпроизвеждане" и процесите на които може да се влияе, за да го постигнем.

Приемам забележките на Maznio за преподреждане, и най-вече Т1 - става въпрос за цветовъзпризвеждане до печат.
Ще пренаредя точките преди да обобщим темата и да я приключим.
Очаквам още интересни мнения.

Сега относно написаното от panagonov:
Цитат:
Така че и CIP-а е едно "яко дРЪво".... като всичко свързано с профили, калибрации и цветово възпроизвеждане.


Колега, ако тези неща бяха "дърво", никой по-света нямаше да ги използва. Управлението на цветното пространство е ясна система от прости правила, и ако всички по веригата ги спазват - крайният резултат е гарантирано добър.

aZterix пита: "За чий *** ми е калибрация на монитора и други тинтири-минтири, когато когато изпадам в ситуации да обяснявам на клиента така:"

- Колега, няма да се налага да обяснявате на клиента защо на ВАШИЯТ екран изображението е едно, а на отпечатъка - друг, ако работите на КАЛИБРИРАН монитор.

Относно различните изказвания свързани с експонацията.
Да, при екпонация се ползват калибрационни криви, които обаче имат за цел, възможно най-пълно съответствие между подаденият файл и експонираното изображение - хартия (при директен печат), филм или печатарска плака.

Ето още малко теория по въпроса:
Всички процеси до ЕКСПОНАЦИЯ са ВИРТУАЛНИ. Т.е те протичат само в програмите които ползваме за създаване и обработка, докато ЕКСПОНАЦИЯТА и ПЕЧАТА са физически процеси.
Целта на калибрирането на монитора е, да се проближи това което виждаме, до това което ще се получи като краен продукт.
Същото е и със CIP файловете - съответствие (или максимално приближение) на подаденото изображение и полученият отпечатък.


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 12 Дек 2009, 10:28 
Старо куче - медалист
Аватар

Регистриран на: 26 Сеп 2003, 08:25
Мнения: 2622
Местоположение: София
Относно управлението на цветните пространства и работата с профили, съм писал доста тук.
Затова ще бъда максимално кратък.
Да хубаво нещо са, но скоро няма да проработи.

Както казва един уважаван от мен човек - " На теория, между практиката и теорията, всичко е еднакво, на практика - между теорията и практиката, няма нищо общо!"

_________________
Сънят е слаб заместител на кофеина


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 12 Дек 2009, 10:41 
Старо куче - медалист
Аватар

Регистриран на: 29 Яну 2004, 17:56
Мнения: 1550
Местоположение: New Dimension
uskudama написа:

Относно различните изказвания свързани с експонацията.
Да, при екпонация се ползват калибрационни криви, които обаче имат за цел, възможно най-пълно съответствие между подаденият файл и експонираното изображение


Приеми, че печатна машина с Dot Gain=0 няма, отделно това не зависи само от печатната машина, а фактори много. Кривите, за които говориш условно могат да се разделят на две групи - такива, които ползваш за "линеаризация" на CtP устройството и такива, които характеризират печатния процес за който подготвяш пластината. Целта на вторите е точно обратното на това което казваш, а именно - да имаш предварително компенсирана пластина съобразена с характерните условия на печат за да можеш да излъжеш законите на гравитацията и да сбориш чудото наречено Dot Gain, чак тогава ще можем да говорим за съответствие файл - отпечатък.


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 13 Дек 2009, 08:44 
Срамежлив

Регистриран на: 08 Дек 2009, 21:26
Мнения: 8
Местоположение: Sofia
Колега, никой не компенсира експонация с DotGaine криви. За тази компенсация са се погрижили от Adobe, погледни си в Color settings...
Така че няма нужда да "събаряш" чудеса. :lol:


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 13 Дек 2009, 08:49 
Старо куче - медалист
Аватар

Регистриран на: 26 Сеп 2003, 08:25
Мнения: 2622
Местоположение: София
uskudama написа:
Колега, никой не компенсира експонация с DotGaine криви. За тази компенсация са се погрижили от Adobe, погледни си в Color settings...
Така че няма нужда да "събаряш" чудеса. :lol:


Извинявай, но леко тъп въпрос - Ти рип виждал ли си?

_________________
Сънят е слаб заместител на кофеина


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 13 Дек 2009, 15:13 
Старо куче - медалист

Регистриран на: 17 Сеп 2004, 22:10
Мнения: 935
По какво си приличат теорията на "вярното" цветовъзпроизвеждане и научния комунизъм:

- моята теория е сложно-красива, никой не я разбира докрай, следователно задължително е вярна
- в моята теория трябва да се вярва, контрадоказателствата следва да се игнорират
- ако дръзнеш да опонираш, това доказва единствено твоите съмнителни човешки и професионални качества
- всички провали се дължат на неразбиране, неспазване и отклоняване от теорията. Ако си спазил всичко и все пак има провал, последният се дължи на некачествения човешки материал от който си съставен
- работи се с измерителни единици, които нямат нищо общо с реалността, според въпросните единици всичко е ок, останалото не е наш проблем

uskudama, бих ти препоръчал внимателно да изчетеш "разхвърляните, несистематизирани и непълни" дискусии по темата, да ги осмислиш, да понатрупаш още малко практически опит и тогава отново да направиш опит за обобщение, при който ще е добре и леко да отслабиш назидателната нотка.


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 13 Дек 2009, 23:50 
Срамежлив

Регистриран на: 08 Дек 2009, 21:26
Мнения: 8
Местоположение: Sofia
Отговарям на въпросите ви:

За първи път видях RIP през далечната и несвързана със съзнателни спомени за някои от вас 1992 г.
И от тогава много пъти... до сега правя все това - виждам, пипам, инсталирам, настройвам, калибрирам, ремонтирам и работя за да рипа RIP-a, или по-точно RIP-овете.

А вие колеги, Jonata и ValBo, знаете ли как се зарежда филм в касета?
От коя страна е водещото колело на касетата за DotMate експонатор?
Какво се случва когато "капщайните" на стара Avantra се втвърдят?
Какво точно става с емулсията на фотополимерната пластина когато се "изпича"? На колко градуса и как се мери?
Колко е pH-то на проявителя за термални пластини KODAK?

Какъв е вашият практически опит?
Защото теоретическият ви е доста слаб.
Особенно на Jonata по научен комунизъм.
Аз имам оценка мн. добър-5 в студентската си книжка по този предмет :oops:
Ако желаете да коментираме научния комунизум - моля на ЛС. Да не се отклоняваме от темата.

И теорията и практиката са потвърдили това което съм написал в тази тема.
Ако някой не го разбира - да потърси повече информация в дебелите книжки.
Ако на някой не му се вярва - да го пробва на практика и чак тогава да сподели.
С нетърпение очаквам отговорите на Jonata и ValBo :lol:


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 14 Дек 2009, 00:21 
Старо куче - медалист
Аватар

Регистриран на: 22 Юни 2003, 16:40
Мнения: 8394
Колеги, темата от отлична идея за дискусия много бързо стана нещо , което вероятно ще изтрия или поне голяма част от нея.

Моля, всички участнци да прояват взаимна толерантност. От такова развитие на темата можете да загубите всички.


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 14 Дек 2009, 22:50 
Старо куче - медалист
Аватар

Регистриран на: 29 Яну 2004, 17:56
Мнения: 1550
Местоположение: New Dimension
DotGain-a не може да се премахне, но може да се корегира. Най простите средства за борба са заложени във формулата, по която той се изчислява:
gain = aprint − aform

where aprint is the ink area fraction of the print, and aform is the pre-press area fraction to be inked.

Поради липсата на адобски софтуер и неговият калър мениджмънт във въпросната формула приемам лично за себе си, че aprint и aform могат да бъдат лесно измерени и точно определени при конкретен процес. Дали обаче Photo Shop променя екранната визуализация на даден цвят с точно толкова колкото казва е твърде неясно, още по неясно става когато замесим и видеокарта + монитор. Отделно - това влиза в стандартите, които трябва да покрие дизайнерското звено или както там го наречем, ние сме печатница, при нас растровата точка нараства и ние трябва да я укротяваме до посочените в стандартите норми. Досега никога не съм срещал човек, който правейки рекламно каре за масирана кампания го е правил във милион варианти предварително преконвертирани от профил в профил - за листова машина с 12%, за Heatset с 20 % за вестниакрска с 28% и т.н. /за злите езици - знам, че и тук въпросните проценти са според мерака/
Та поради тази причина аз определено се опирам на мнението, че мястото за корекция се нарича RIP зщото към корекция на въпросното нарастване се пристъпва тогава когато останалите фактори по веригата са условно определени за константни и могат да се изключат от съответната формула, както е и направено.

П.С. Като говорим за вярно цветопредаване защо намесваме в разговора само денситометричен контрол на плътност. Имате реална плътност на неизвестен цвят, никой не сподели нищо за спектрофотометричен контрол.


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 15 Дек 2009, 01:33 
Старо куче - медалист

Регистриран на: 17 Сеп 2004, 22:10
Мнения: 935
Бих искал да се прави разлика между пилота във формула 1 и този, дето сменя гумата. През 1991 год. Кодак произведоха филм, опакован в черно фолио, което си беше велико откритие, спестяващо зареждането на тъмно.


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 17 Дек 2009, 08:58 
Срамежлив

Регистриран на: 08 Дек 2009, 21:26
Мнения: 8
Местоположение: Sofia
Колега Jonata, ти къде си в отбора? Само за черната хартия на филмите ли знаеш?
Аз не знам какво са "изобретили" KODAK през 1991 г., но филмчетата за фотоапарати ORVO (маде ин СССР), бяха обвити в черна хартия още през 70-те години и се сменяха на светло.

Съгласен съм с InnovisioN, че DotGain-a не може да се премахне,но може да се измери за да се направи коригиращ профил. Но този профил ще е валиден само за тази машина на която е направен отпечатъка, само за тази хартия..., само за тези гуми..., само за тези мастила, температура ... и т.н.
Прекалено много "само".

Да се върнем на Color Settings в Adobe продуктите. Тук хората са се постарали да вложат усреднени стойности за DotGain на листови, двустранно печатащи, ролни и т.н. машини.
Хартиите също са разделени най-общо на два вида - без покриващ слой - т.е. печат върху влакнеста повърхност, и със покриващ слой - мат,гланц и др.
Има настройки на DotGain за CMYK, Gray и Spot директно в проценти. Избираш тези които са най-подходящи за съответния вид печат и работиш.
Програмата адаптира изображението на монитора според избраните настройки.

Да, това са усреднени стойности, но са с достатъчна за практиката точност. Играл съм си да ги измервам по верига:
-PhotoShop, InDesign, експонация без корекции, печат с предварително намастиляване от CIP.
Отпечатъка беше идентичен с изображението на калибрирания монитор.

На който не му се вярва че е възможно - да ми пише на ЛС. Ще му покажа на практика как се получава.


Върнете се в началото
Offline   
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: 17 Дек 2009, 09:17 
Старо куче - медалист
Аватар

Регистриран на: 26 Сеп 2003, 08:25
Мнения: 2622
Местоположение: София
Мда.
Само дето според Хайделберг ЗАДЪЛЖИТЕНО трябва да има коригираща крива на дот гейна и изобщо не се интересуват от профили
В момента говорим за коренно различни неща, като профилите на Адоб избщо не пеят в хора.
И ще дам само един пример защо профилите не могат да решат проблема с дот гейна
Там няма нищо за вида на точката, използвана при растрирането в рипа. А от нея зависи много


Затова принципа на работа е - профилите до момента в който запишеш файла за печат. Той отива без профили в печатницата. Там вече се прави корекция според хартията, мастилата, гумата, водката и т.н.
Двата процеса не трябва да се бъркат изобщо

П.П. ORWO си е германска фирма от самото и основаване
А лентите за филми бяха в черни кутийки - по скъпите. От Орвото имаше и в хартия и се сменяха на тъмно - по скоро на червена светлина

_________________
Сънят е слаб заместител на кофеина


Върнете се в началото
Offline   
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 36 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Facebook 2011 By Damien Keitel Theme created StylerBB.net & kodeki
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов