ПолиграфияИнфо група dotbrain.eu ПринтГайд магазин TheDigitalPrint.info ПолиграфияИнфо ПринтСток БГОферта ПринтИдея
Error: Embedded data could not be displayed.
Порталът за печатни технологии
bullet bullet bullet CMYK+RGB – Цифровата цветна революция

CMYK+RGB – Цифровата цветна революция

Вторник, 30 Ноември 1999 ( прочетена 4389 пъти)




Цифровата цветна революция.


opakovkiipechat

Цифровата революция

Ето ни в 21-вия век, отъждествяван като “цифрова революция”. Продавачите проповядват цифрово заснемане, цифрова обработка, цифрови проби, цифрово отпечатване. Всичко е цифрово! Тогава защо когато се наложи напасването на някоя цветна проба (или всяващото ужас препечатване), никога не можем да го направим както трябва? Отговорът е прост: Защото извършваме кардиналния грях да сменяме постоянно нашите печатни компоненти. Нека погледнем за момент назад и да разгледаме най-очевидните (и в същото време нелогични) промени, които правим всеки ден във флексопечатния отдел.

Някога чудили ли сте се, защо постоянно сменяме анилоксовите валове? Защото по този начин получаваме необходимата плътност, нали? Всички печатници поддържат инвентар от анилоксови валове (в диапазона от 80 до 480 линии на см). При единична цена от 2 000 до 5 000 долара, те представляват една много скъпа част от флексопечатния процес. Например, инвентар от 20 анилоксови вала при средна цена от 3 000 долара се равнява на 60 000 долара (за една широкоформатна ролна печатна машина).

Теорията е следната: Колкото е по-голямо количество, толкова е по-добро покритието на мастилото. Например, ако искам да отпечатам Pantone 286 синьо (разтворимо мастило), ще се наложи да използвам примерно вал с 140 L/cm при 7,0 cm³/m², за да получа необходимата плътност от едно покритие с мастило.

Стоп! Защо сменяме отново анилоксовия вал? О, точно така, за да получим нужната ни плътност само от едно покритие с мастило. Като изключим печатарската промишленост, назовете някоя друга промишленост, която нанася само един слой мастило?

Какво правим, когато боядисваме стена, лакираме маса или пръскаме с боя автомобил? Никога не полагаме само един слой боя. Обикновено започваме с един слой грунд, след това един слой боя, последван от втори слой боя.

Кога е бил последния път, когато сте попитали продавачът в бояджийския магазин: “Какъв е обемът на покритие на квадратен метър на валячетата в магазина?”

От опит сме научили, че един дебел слой боя не е подходящото решение. За да свършим работата качествено са ни необходими няколко тънки слоя боя. И което е най-важно в случая, те да бъдат еднакви по количество. Запомнете тази мисъл; ще се върнем на нея по-късно.

Защо използваме допълнителни цветове? 

Следващият компонент, който често сменяме е мастилото. И защо използваме допълнителни цветове? Отговорът изглежда очевиден, но защо го правим? Нека да разгледаме по-отблизо нашите възможности за избор по отношение на цветовото възпроизвеждане:

Избор 1: CMYK – Често пъти наричана “process color”, системата CMYK използва само четири първични цвята – циан, магента, жълто и черно – за да пресъздаде палитра от хиляди нюанси. Това се постига чрез комбинация от полутонови растери, които се наслагат по подходящ начин и създават илюзията за окото и мозъка, че наблюдават различни цветове или нюанси. Това се нарича цифрово цветовъзпоизвеждане.

Комбинациите от цветови нюанси се създават предварително в предпечатния отдел и се одобряват след CMYK печатна проба. По отношение на разходите, това е най-ефикасният печатен процес, който някога е бил изобретяван, защото не ви се налага да сменяте анилоксови валове или комплекти с мастила. Просто сменяте печатните пластини. Животът щеше да е песен, ако всичко се печаташе по този начин!

Разбира се, знаем, че системата CMYK е ограничена в степента на насищане (плътност) и в броя на нюансите, които тя може да възпроизведе, и това предизвиква постоянно объркване при дизайнерите и при клиентите. И докато от гледна точка на печатарството CMYK е чиста утопия, проблемите възникват когато клиентите поискат цветове, които не могат да се възпроизведат чрез CMYK.

Избор 2: CMYK + Допълнителни цветове – Когато клиентите не могат да получат даден цвят чрез CMYK, какви са алтернативите? Тогава се отсланяме на CMYK и/или допълнителни цветове. Допълнителният цвят представлява специален цвят, който е смесен с различни оцветени пигменти, за да възпроизведе точно определен нюанс, който обикновено е непостижим чрез системата CMYK. Това се нарича “аналогово” цветовъзпроизвеждане, защото мастилото се смесва в кофа и винаги се печата на отделна секция на печатарската машина.

Общоприето схващане е, че по този начин имаме по-добър контрол върху целият тираж, защото не ни се налага да се тревожим за евентуален овърпринт между допълнителния цвят и някой от останалите цветове. Допълнителният цвят винаги е единичен слой. Клиентите избират допълнителни цветове, за да постигнат постоянност на конкретните цветове за цялата търговска марка. На практика обаче е  рядкост един допълнителен цвят да е постоянен в сравнение с предходни тиражи. Защо? Единичният слой мастило променя вида си в зависимост от плътността, с която е отпечатан. Това ни връща на аналогията за “втората ръка боя”, която споменах по-рано. Покривността на един слой мастило винаги варира в зависимост от параметрите на анилоксовия вал, който го е предал.

Друг фактор е самото избледняване на мастилото. Смесването на мастила изглежда проста работа, и въпреки това сме свидетели на разлики в нюансите между отделните партиди. Вместо да оптечатваме един дебел слой мастило, защо да не използваме два слоя и да натрупаме плътност по същия начин, по който боядисваме стена? По този начин можем да използваме анилоксови валове с по-малък обем на запълване на клетките и по-тънки мастилени покрития, за да избегнем тоталното запълване на полутоновите растери (т.нар. печатен контраст).

И така, какви са алтернативите на допълнителните цветове? Вече знаем, че CMYK е отговорът за истинското цифрово цветовъзпроизвеждане, и въпреки това се връщаме в 19-ти век, като допълваме недостатъците в насищането и нюансите при CMYK с аналогови допълнителни цветове.

Какво ще стане ако се върнем обратно на чертожната маса и измислим друг “цифров” метод за цветовъзпроизвеждане в печата, който ще намали необходимостта от използването на допълнителни цветове (и вариране на обема на анилоксовите валове), и в същото време разшири цветовия обхват, така че да задоволява и по-претенциозните дизайнери и клиенти. След като това е толкова очевидно, защо досега още не  е направено? Вече е направено.

Избор 3: Седемцветният процес: CMYK + RGB – Единственото нещо, което е постоянно е самата промяна, и докато набираме скорост в настоящото десетилетие ще станем свидетели на най-вълнуващата революционна промяна в печатарството откакто е изобретена системата CMYK -вече повече от 130 години. “Най-добрият начин да предскажете бъдещето е да го изобретите.” – Алан Кей.

Повярвайте ми, терминът “седемцветен процес” е огромна промяна в модела на мислене. Бъдете уверени, че тази технология вече е налице и ще бъде с нас и занапред.

Системата за седемцветно цифрово възпроизвеждане използва стандартния CMYK плюс допълнителни RGB печатни мастила. Мастилата RGB са разработени специфично, за да допълват нюансните недостатъци при CMYK. Тази технология осъществява мост между цифровото CMYK и аналоговото цветовъзпроизвеждане с допълнителни цветове. Системата CMYK+RGB е изцяло цифрова.

При цифровият печат на бъдещето (който вече е реалност) няма смяна на мастилата. Кога за последно сте сменяли пълнителите на вашият мастиленоструен принтер, за да заредите онзи специален цвят? Това е истински цифрово (а не аналогово) цветовъзпроизвеждане.

Представете си вашата флексопечатаща машина да работи само със седем мастила (циан, магента, жълто, черно, червено, зелено, синьо), без да се налага да сменяте анилоксови валове – единственото нещо, което ще сменяте са печатните форми. Разбира се, това звучи прекалено хубаво за да е истина! Затова, нека да хвърлим един поглед върху причините, поради които си заслужава да обмислите въвеждането на това икономически-изгодно цифрово цветово решение.

Спрете да прахосвате пари!!

Всеки иска да получава нещата по-бързо, по-добре, по-евтино (безплатно, ако е възможно), и с по-голям асортимент. За печатарите това означава само едно нещо – по-кратки производствени срокове. Всеки път, когато миете някоя секция на печатната машина или забърквате това аналогово мастило в кофата, вие прахосвате сериозни пари. Постоянното купуване и освежаване на анилоксови валове, за да разполагате с най-силно мастилено покритие е поредното прахосване на пари. Представете си складова наличност от само седем мастила и единствената ви дейност да бъде смяната на печатните форми.

Тъй като CMYK нюансите се възпроизвеждат цифрово с цветни полутонови точки, същото важи и за CMYK+RGB цветовъзпроизвежсането. Изцяло цифрово. И въпреки, че никога няма да елиминираме допълнителните цветове напълно, тази система е проектирана да намали драстично техните складови наличности. Инвентарът от анилоксови валове също ще бъде намален. Спомнете си, че единствената причина да поддържаме толкова разнообразен инвентар от анилоксови валове е да можем да постигаме различни плътности.

С внедряването на печатната система CMYK+RGB, най-подходящото място да видите анилоксови валове с голям обем на запълване на клетките ще бъдат печатарските музеи (в крилото, където е показано как някога сме работили с изобилие от допълнителни цветове). Всъщност, целият флексопечатен процес е застрашен от новоизлюпените цифрови печатни технологии. Кой си е помислял преди десетина години, че тигелните пресиса към края на жизнения си цикъл? Ръчната наборна индустрия също се смяташе за имунизирана против изчезване.

Посредством истинската седемцветна цифрова система, вече разполагаме с много по-добри възможности за измерване и контролиране на компонентите, и най-важното, можем да предвиждаме резултатите от печатната машина. Хилядите допълнителни цветове могат да бъдат симулирани цифрово като се използват само седем стандартни цвята (виж таблицата по-долу).

Овърпринт комбинации.

Когато използваме CMY мастила, ние разполагаме само с 3 математически комбинации за овърпринт, за да възпроизведем приблизително 30 000 цифрови нюанса (без да смятаме сивото).

Комбинация                                                        Резултат

100 M                   x 100 Y                                    10 000 нюанса

100 C                   x 100 Y                                     10 000 нюанса

100 C                  x 100 M                                     10 000 нюанса

Когато използваме CMY+RGB мастила, вече разполагаме с 9 математически комбинации за овърпринт, за да възпроизведем приблизително 3 060 000 цифрови нюанса (без да смятаме сивото).

Комбинация                                                         Резултат

100 R          x 100 Y                                         10 000 нюанса

100 R          x 100 M                                         10 000 нюанса

100 R          x 100 Y       x 100 M                1 000 000 нюанса

100 G          x 100 Y                                         10 000 нюанса

100 G          x 100 C                                         10 000 нюанса

100 G          x 100 Y       x 100 C                 1 000 000 нюанса

100 B          x 100 C                                         10 000 нюанса

100 B          x 100 M                                         10 000 нюанса

100 B          x 100 C       x 100 M                1 000 000 нюанса

Чисто оранжево, наситено червено, дълбоко синьо, ярко зелено ... списъкът продъжава. Не е необходимо да сте ракетен инженер, за да си представите обширния цветови обхват, който вече е на разположение.

Анилоксовите валове повече не се сменят, защото тази цифрова смесваща система просто наслоява цвета по същия начин, по който боядисваме стена. Например, Pantone 485 червено (още един от любимите цветове на клиентите) се възпроизвежда цифрово чрез овърпринт на 100% жълто, 100% магента и 100% червено посредством анилоксов вал с 320 L/cm при обем на чашките 3,4 cm³/m². Общата плътност ще осигури около 1.80+ и Δ E (цветова разлика) ще бъде под 2 за целият тираж. Комбинацията от високолинеатурни растери и полета с висока плътност вече не е “флексо-фантастика”.

 Да предположим, че вашата широкоформатна печатна машина работи при 400 долара/час. С внедряването на CMYK+RGB мастила (само на една машина), можете да спестите 360 000 долара годишно, само от намаляването с 50% на времето за измиване на допълнителните цветове. Например:

Широкоформатна печатна машина                     400 долара/час

Ръчна смяна на допълнителен цвят                                20 минути

Брой допълнителни цветове на смяна                              9 цвята

Икономия на разходи (300 дни)                           360 000 долара

* В тази сума не се включват икономиите, реализирани от намаляване на наличностите на анилоксови валове, мастила, както и намаляването на макулатурата.

В кой джоб ще сложите спестеното си зависи единствено от вас самите. Колко ще дадете като отстъпка на вашите клиенти също си е ваша работа. Въпреки това, не бъдете алчни ... нали знаете поговорката: “Прасенцата ги обичат, свинете ги колят”.

Затова следващият път, когато пускате аналогов допълнителен цвят или сменяте анилоксовия вал, спрете и се запитайте: “Защо правя това?”. Отговорът ви вероятно ще бъде: “Защото така е било винаги.”

Може би е време да спрем да тъпчем на едно място и да се огледаме наоколо. Защото икономически-изгодният цифров начин за цветовъзпроизвеждане най-накрая е реалност.

Запомнете, това което ви отличава от конкурентите е как точно “печете тортата”. Ако непрекъснато сменяте съставките, никога няма да докарате две торти да бъдат еднакви на вкус.

                                         Матю Бернаскони

Матю Бернаскони е основател и технически директор на Opaltone Seven Color Process. matthewb@opaltone.com.

Материала е публикуван в списание "Опаковки и печат".


print   отпечатай
Newsletter

Абонирайте се безплатно за нашите новини.
Можете да ги получавате всяка седмица по имейл. 1450 души вече го направиха
Препоръчани фирми
САРК Дизайн и Инженеринг ООД
Производство на обемни / доминг стикери и съпътстващи продукти с обемни стикери – значки, двустранни ключодържатели, баджове, магнити. Продажба на консумативи за производство на обемни стикери.
sark-bg.com
Атиа Принт ООД
Билбордове, мегабордове, банери, фоторепродукции, рязане на фолио, брандиране на витрини, плакати, светещи кутии, транспортна реклама, интериорни решения, директен печат върху плоскости, флагове, подова графика, макети, обемни лога и надписи, и др.
atiaprint.bg
Евроинкс
Вносител на мастила и консумативи за сито печат.
euroinks.net

Препоръчано от Полиграфия Инфо
Следвай printguide.info тук
Error: Embedded data could not be displayed.
за реклама
Свободни позиции в dotbrain.eu
ножар
гр. София
фирма НЮЗПРИНТ ЕООД

СПЕЦИАЛИСТ ПРЕДПЕЧАТНА ПОДГОТОВКА
гр. София
фирма Джей Пойнт Плюс ООД

Печатар на офсетова машина
гр. София
фирма ДотБрейн


Специални оферти

Error: Embedded data could not be displayed.
за реклама