Илюстрирани средновековни ръкописи с декоративни символи

1620
Илюстрирани средновековни ръкописи с декоративни символи
Spread the love

Част от най-изисканата и изпипана калиграфия е създадена за илюстрираните средновековни ръкописи. Тези ръчно изработени книги съдържат не само от текст, но и нарисувани илюстрации, както и бити букви, старателно изрисувани на ръка.

inline_502_/images/2017/09/03_2017_09_15_01_6gml.jpg

(Снимка 1, виж по-долу)

Кратка история
Книгите днес са общодостъпни, масово произвеждани и евтини, както и лесни за заемане от библиотеки. Процесът на създаване на книги през Средновековието, от друга страна, е бил коренно различен и практически недостъпен за обществото, по-голямата част от което така или иначе не е можело да чете. Книгите са били писани и рисувани ръчно, като всяка стъпка е била извършвана от различен човек – писар, втори писар, който поставя акценти с червено мастило, илюстратор и т.н. Тези книги са известни като „осветени“ ръкописи „осветени“ има за корен латинската дума lumen, което означава „светлина“. И така „осветен“ ръкопис е книга, в която текстът е украсен с декоративни елементи като инициали, рамки и други илюстрации с ярки цветове, често и злато и сребро.

Тези уникални и безценни книги най-често се асоциират с религиозни ръкописи, често създавани в манастири от монаси и спонсорирани от богати патрони. Библиите са често са били подлагани на подобно третиране. Използването на златно фолио или златни частици или прах, както и сребро, което се нанася с четка е сред характерните особености на тези средновековни издания.

 

inline_847_/images/2017/09/03_2017_09_15_02_jolo.jpg

(Снимка 2, виж по-долу)

Много от тези ръкописи съдържат илюстрирани бити букви, които често можем да видим в началото на глава или секция. Декоративните инициали, които можете да откриете в ръкопис от средните векове, обикновено принадлежат към някоя от тези категории:

  • Бита буква със сюжет – начална буква, която съдържа сцена или фигура, свързана с текста.
  • Нита буква с герой – бита буква, която съдържа фигура на човек или животно, които са просто декоративни и не са свързани с текста
  • Декоративна бита буква – украсена и декорирана, но не непременно с картинка или изображение, свързано с текста.

 

inline_623_/images/2017/09/03_2017_09_15_03_ajco.png

(Снимка 3, виж по-долу)

 

Процесът
Създаването на илюстриран ръкопис започва с текста, който обикновено е първото нещо, което се нанася на страниците. След това, листове пергамент или паус, приготвен от животинска кожа специално за писане, са били форматирани до желания размер. Оформлението на книгата след това е било панирано, включително позицията на текста, битите букви, рамките и всички други илюстрации и декоративни елементи. След това, мрежата на всяка страница е била нанесена леко чрез заострена пръчка, след което писарят се е заемал за работа с помощта на мастило и заострено паче перо или тръстикова писалка. След това илюстраторът е добавял останалите елементи.

 

(Снимка 4, виж по-долу)

Тези удивителни ръкописи са фантастичен източник на вдъхновение за днешните дизайнери, тъй като битите букви и други декоративни елементи все още се използват в книги, списания, годишни доклади, брошури и всяко издания, в което графиката служи за привличане на вниманието към текста.

  1. Декорирани инициали и рамки, Harley MS 2442, f. 51v.
  2. Съчетание от бита буква и рамка от книга, която се занимава с времето, астрологията и астрономията, Harley MS 4350, f. 4.
  3. Този богато украсен инициал е от технологична книга на Petrus Lombardus, учен, теолог и епископ на Париж, 1095 – 1160.щ
  4. Близък план на буквата P, бита буква със сюжет, изобразяващ Петър в илюстрирана библия на латински, 1407. Оцветена с боя и златно фолио.

Източник: creativepro.com
Текста написа: Мартин Новев

Име: Мартин Новев

Професионален опит: Практик с журналистически опит. Познава добре печатните технологии, но и умее да пише много добре. През последните осем години трупа опит в различни печатници като се занимава с филмова експонация, оператор е на CTP, прави електронни монтажи и предпечат. Най-голямата сила на Мартин обаче е в предаването на този полезен опит в лесен и удобен за четене вид. Уменията са придобити благодарение на образованието му по журналистика от Софийски университет и трите години опит като репортер във в. "Новинар", "Сега" и "168 часа".

Настоящи занимания: Основната му работа е като оператор предпечат, което го поставя на бойното поле всекидневно - решава множество работни казуси, познава в дълбочина софтуерните продукти за предпечат, както и всички печатни и довършителни процеси.

В свободното си време: Макар в екипа ни да сме все четящи хора, не познаваме друг човек, който да чете повече от Мартин.