Трансферен печат: Откриване и разрешаване на проблеми (част 1)

8
Трансферен печат: Откриване и разрешаване на проблеми (част 1)
Spread the love

Трансферен печат | от Холгер Бек, www.seftextile.com

Пазарът на цифровия трансферен печат от години насам бележи ръст, което е донякъде за сметка на традиционния трансфер със ситопечат. Това от своя страна открива нови шансове и пазари. Началото е на практика безпроблемно, тъй като можете да започнете дейността си с нищожна инвестиция в плотер и термопреса. Потенциалните проблеми обаче си остават, а новите функционални материи създават и нови. При големи производствени серии продукти бих се стремил да съдействам на потребителите да осъзнаят потенциалните проблеми и да търсим решения. Няма универсални решения за всеки проблем, разбира се; ако обаче проникнем в същността, ще можем да разработим насоки, които да ускорят работата, да я направят по-ефективна и да предотвратят оплаквания. В тази първа част бих искал да обясня процеса на рязане и отделяне по контурите?

Част 1 – Рязане и отделяне по контурите
Може би се питате какво толкова може да Ви предложи авторът, няма какво толкова да се каже. По принцип сте прави, обикновено не възникват проблеми. Има обаче два проблема, които си струва да се разгледат: от една страна, това са дебелите филми като например флок филми, а от друга страна тънките, гъвкави и еластични филми.

Дебелите филми (фолиа)

inline_579_/images/2016/11/cut_01_01_o9k9.png
Фигура 1: Проблем с дебели филми

 
Проблемът с дебелите филми се състои в това, че ножът се запъва в материала и не може да се върне или се връща трудно. В резултат ъглите се нарушават и става почти невъзможно да се изрежат дребни мотиви. Решението е да се използва нож с по-остър ъгъл на върха. Такива ножове обикновено се наричат ‘флок ножове’. Дебелина от 500 µ определя флока като доста дебел материал.

Това, разбира се, е доста просто решение на проблема с флока. Именно поради това се е наложило названието флок нож. Това обаче вече не е най-доброто решение. И това се дължи на действията на Грийнпийс. В кампанията си срещу органотинните съединения в корабните покрития Грийнпийс откриха, че тези органотинни съединения се използват и като катализатор в термозалепващите филми. Тъй като тези катализатори вече не могат да се използват, термозалепващите флок филми вече не са толкова крехки, а малко по-еластични. Тоест, филмите, които някак си ‘се носят’ над флок влакната, се режат по-трудно нож с тъпоъгълно сечение. С нож с тъпоъгълно сечение се реже лесно морков, а не зрял домат!

Дали обаче трябва да срежете цялата дебелина от 500 µ на флок филма? Надали. Трябва да се срежат само термозалепващият филм и флок лепилото.

Проблем
Нож с острие на 45о
Решение
Нож с острие на 60о
По-добро решение
Нож с острие на 45о

 

inline_141_/images/2016/11/cut_01_02_c11j.png

Фигура 2: Рязане на флок филм
Те са значително по-дебели от обикновения гъвкав филм. Поради това най-доброто решение е да се настрои дълбочината на среза така, че да се реже само онази част, която наистина трябва да се среже. По този начин и флок филми с наистина голяма дебелина на флока, като например VelCut Evo, могат да бъдат рязани с обикновения нож с острие на 45° много по-добре, отколкото с ‘флок нож’.

Тънки еластични филми
Колкото по-тънък и еластичен е филмът, толкова по-удобна е за носене декорираната дреха. Толкова по-трудно е обаче да се среже филма. Вместо да бъде срязан, филмът като че ли ще се опитва да се ‘изплъзне’. И в този случай е по-добре да използвате по-плосък нож.

 inline_667_/images/2016/11/cut_01_03_pcx4.png Термофолио
Полиуретаново покритие
Временно лепило
Полиестер

Фигура 3: Тънък, гъвкав, еластичен филм
Не винаги е известна мярката в градуси; за повечето ножове се посочва външния ъгъл α, но при някои ножове е ъгълът на рязане β. Ако е посочен ъгълът на рязане β, нож с ъгъл на острието 60o се явява плосък нож.

 

inline_938_/images/2016/11/cut_01_04_89qf.png
Фигура 4: Ъгли на нож на плотер

Дълбочина на рязане на ножа
За срязване на тънки и еластични филми като например FlexCut Advance е важно да се настрои и дълбочината на рязане на ножа. Това е важно не само за резултата, но също така и за трайността на частите на плотера: държача на ножа и режещото острие.

 

inline_950_/images/2016/11/cut_01_05_01a7.png

Фигура 5: Правилна дълбочина на срязване

Ако ножът излиза от държача повече от необходимото, силата на действие, упражнена върху лагера в края на ножа, е значително по-голяма. Лагерът се износва по-бързо и става доста хлабав.

Държач на нож
Ако държачът на ножа е прекалено хлабав, ножът ще се огъва настрани при всяка промяна на посоката, вместо да се премести. Това води обикновено до тънки и неизрязани участъци на ъглите, което затруднява процеса на отделяне по контурите до степен да го направи невъзможно. Това не се забелязва особено при трошливите дебели филми, особено ако сцеплението с носещия слой е силно. При тънките и еластични филми обаче тези дефекти са доста видими. И това не е проблем на филма, а на държача на ножа. Няколко капки масло в лагера могат да спомогнат за намаляване на хлабавината. Понякога обаче се налага да се инвестира в нов държач на ножа, за да се улесни и ускори отделянето по контурите.

 

inline_158_/images/2016/11/cut_01_06_jtih.png

Фигура 6: Ножът трябва да се мести лесно и без хлабина

Функция на плотера OverCut
Друг начин да се предотвратят евентуални проблеми при процеса на отделяне по контурите е приложението на функцията на плотера ‘OverCut’ (изрязване в по-широки контури). Ако плотерът не е съвсем нов и не разполага с такава функция, възможно е да се окаже, че инвестицията в нов принтер би се изплатила бързо. Колкото по-прецизно е изрязването, толкова по-бързо е отделянето по контурите.

 

inline_458_/images/2016/11/cut_01_07_tjur.png

Фигура 7: OverCut

Скорост на рязане
Много потребители са склонни по принцип да намаляват скоростта на рязане, търсейки правилната скорост на рязане. Разбира се, това е правилен подход при рязане на твърди и дебели материи – това е принцип, добре познат на дърводелците: колкото по-дебела е дъската, толкова по-ниска е скоростта на триона. При тънките и еластични филми принципът е точно обратен. Както и зрелите домати, тънките и еластични филми се режат по-лесно при висока скорост.

Отделяне по контурите
И при отделянето по контурите си има трикове, за да се ускори работата. Ето някои съвети, които изглеждат очевидни, но биха могли да са от полза за начинаещите:

  • Поставете рамка за отделяне около всеки ред текст, за да можете да отделяте ред по ред.
  • Първо отстранете вътрешните части на буквите, за да изпаднат и да не залепват по полиестерния филм.
  • Отделяйте в посока от ляво надясно; линията на повечето букви е отворена от тази страна.

Накратко:

  • Поставете рамка за отделяне
  • Стандартен нож за всички случаи е 45o
  • За тънки, еластични филми може да се използва нож 30o
  • Преди да започнете нова серия, проверете и задайте правилна дълбочина на среза
  • Поддържайте минимално силен и максимално необходим натиск
  • Смазвайте държача на ножа, при възможност сменяйте
  • Използвайте функцията OverCut

Вече се справихме с рязането и отделянето по контурите и в следващата статия можем да се посветим на параметрите на трансфер.

 

inline_869_/images/2016/11/cut_01_08_926l.png

За автора:

  • Холгер Бек, Дипломиран инженер – химик
  • 13 години на работа в ХТ Байтлих ГмбХ в областта на ситопечата / флок/ трансфер. 10 години техническо обслужване, отговаря и за управление на проекти за цифрови продукти. 3 години Началник отдел Развой ситопечат/ флок/ трансфер.

От шест години насам отговаря в SEF за продажбите в Европа и Африка.

 

Материалът е публикуван със съдействието на Евроинкс.

гр. София
бул. „Европа” № 138
Тел.: 02/ 957 17 92
Факс: 02/ 957 172

www.euroinks.net

Профил в Полиграфия Инфо.

Име: Мартин Новев

Професионален опит: Практик с журналистически опит. Познава добре печатните технологии, но и умее да пише много добре. През последните осем години трупа опит в различни печатници като се занимава с филмова експонация, оператор е на CTP, прави електронни монтажи и предпечат. Най-голямата сила на Мартин обаче е в предаването на този полезен опит в лесен и удобен за четене вид. Уменията са придобити благодарение на образованието му по журналистика от Софийски университет и трите години опит като репортер във в. "Новинар", "Сега" и "168 часа".

Настоящи занимания: Основната му работа е като оператор предпечат, което го поставя на бойното поле всекидневно - решава множество работни казуси, познава в дълбочина софтуерните продукти за предпечат, както и всички печатни и довършителни процеси.

В свободното си време: Макар в екипа ни да сме все четящи хора, не познаваме друг човек, който да чете повече от Мартин.