ПолиграфияИнфо група dotbrain.eu ПринтГайд магазин TheDigitalPrint.info ПолиграфияИнфо ПринтСток БГОферта ПринтИдея
Error: Embedded data could not be displayed.
Порталът за печатни технологии
bullet bullet bullet Силва Закарян, Болкан Медиа Груп

Силва Закарян, Болкан Медиа Груп

Сряда, 4 Ноември 2009 ( прочетена 8381 пъти)




Силва Закарян разказва как се произвеждат списанията на Болкан Медиа Груп



Длъжност: мениджър производство
Списания: „Жената днес“, „Наш дом“, „Голф и СПА“
Отговорности: производство на списанията, разпространение и отчетност
Издател: Болкан Медиа Груп



Първото нещо, което виждаш в Силва е, че кипи от енергия. Ходи напред назад, ръкомаха, говори постоянно с някой и бърза. Говори припряно и непринудено. Веднага скъсява дистанцията и ти създава усещането, че се познавате отдавна. Казва нещата в прав текст, без никакви заобикалки. Назовава ги с истинските им имена и има защо – занимава се с изданията на Болкан Медиа Груп от години. Посрещала е и е изпращала не един и двама редактори и собственици без да прекъсва нито за миг работата си по списанията. Това, което в други медийни групи вършат няколко души, тя го прави сама и буквално работи като Човекът отдел.

Работи 28 години за сп. „Жената днес“ - започва като фоторепортер, а от времето на демокрацията, като технически секретар и дистрибутор. Историята на „Жената днес“е като филм, в който тя може да бъде и сценарист и главен участник. Освен, че е много интересен разказвач на истории, Силва пише много добре и все така откровено. Тук можете да изтеглите статията й по повод 60 годишнината на списанието.

Каква е работата ти като Мениджър производство в момента?
Работата ми е организационна или както е модерно да се казва – логистична. Отговарям за графика и производството на списанията ни, за разпространението и цялата отчетност на продажбите на тиражите. Имам един колега, с който си делим разпространението.
Започнах като фотограф в „Жената днес“ преди много години. Четях всички материали и се втурвах из страната да ги илюстрирам. За седмица бях готова - идвах от ежедневник. После художникът правеше един худ. макет, който одобрявахме с дежурния и главния редактор. На базата на този макет правехме лепения, по който в пeчaтницата правеха белия монтаж и хелиото. Проверявахме верността му, но това не ни гарантираше, че при отпечатването няма да липсва някое заглавие, просто защото се е отлепило по пътя. Цялата тази процедура траеше два –три месеца и понякога хора с летни дрехи се появяваха през декември, но с кориците винаги се съобразявахме със сезона. Печатахме се в “Образование и наука” на една ограмна, гедерейска ролна машина на финланска хартия и за три - четири дена се изтъркаляха 550 000 бройки на български и 150 000 на руски език.

Сега нещата са много по-опростени и бързи. Списанието се странира, правят се разпечатки, които се подреждат в един Book (стария лепен макет ), а файловете се изпращат в печатницата. На тези Book-ове в редакцията им викаме “Дъбове” – така ги кръсти една служителка от „Дунав прес“. Звъни ми и казва: „Пращам ти дъбовете“ - и така си и остана /смее се/.

До преди две години печатахме в „Дунав прес“, но си беше доста изморително – постоянни пътувания до Русе, много строга йерархия и тромава организация. В провинцията социализмът е жив и няма свобода на действие на по-ниско ниво. А в нашата работа проблемите трябва да се решават веднага и решенията също трябва да стават на момента.



От началото на 2008 г. сме в София - печатница “Спектър”. Модерна печатница с млади хора. Нещата стават доста по-лесно и дистанционно - по телефона и Интернет. Почти не се налага да ходя на печат, защото самият процес е много по-автоматизиран, а и рутината си казва думата. За разлика от годините, когато съм се прибирала пеша в 5 сутринта, след като съм стояла цяла нощ до машината.
В производството съм от много години, но винаги има какво още да научиш. Особено сега, с бързото развитие на технологиите. Виж, при грешките в производството, нищо не може да ме изненада, но ной-големи ядове имам при събирането на парите от разпространители. Като продадат стоката и се видят в пари, забравят, че техните са само търговската отстъпка.



Звучиш като независима бойна единица. Как си взаимодействаш с другите отдели?
Работя активно с отделите Предпечат, Реклама и художника. Обсъждат се формата и броя на страниците в зависимост от начина на подвързия, най-вече при ново издание, за старите параметрите отдавна сме ги уточнили. Предлагаме някоя полиграфически по-сложна страница на рекламодателите. Сега, при тази криза, за всеки брой правим бюджет и винаги сме с мисъл напред във времето. Отсега вече съм направила предложение с какво да опаковаме първите броеве на 2010 година, тях най-трудно поглъща пазара - свит е като кокоше дупе.

Предпечатният ни отдел е голям и хората ни са добре обучени. Е, най-много грешки стават при броя на страниците, но съм ги научила, че поне трябва да са чифт.




Като каза грешки, разкажи за най-големите гафове, които са ти се случвали?
Много са, в тази работа постоянно може да се греши. Да обърнат или изпуснат кола в печатницата е най-често срещаната механична грешка. Хваща се винаги пост фактум. При белия монтаж за дълбок печат са ми изпадали заглавия, да не говорим за коректорски пропуски.
Случвало ми се е рекламна страница да е обърната като Landscape, но стават такива неща. Рекламодателят се компенсира в следващия брой с безплатна рекламна страница – нищо ново.
Имах един случай с 5 сантиметров-бандерол , който се лепеше в единия край за рекламната страница, обгръщаше цялото списание и се залепваше върху началото му. Представляваше капки вода, които, за да блестят, им бяхме сложили релефен лак. Не стига, че брах страх как ще се изреже бандеролът, дали няма да преплъзга, заради лака, ами като пристигам, виждам, че капките вместо сини са червени и над 1 000 бройки вече са опаковани. Сърцетупът ми се увеличи. Но има неща, които не можеш да предвидиш. Затова, когато правим нещо ново, сондирам мнения сред колеги, които имат опит. Обичам и печатници, които предлагат технически решения.

Прави ми впечатление, че хората от предпечата и производството не се отличават с особено позитивно мислене, нито ползват евфемизми, когато говорят за работа. Най-често от тях можеш да чуеш думата „проблем“. Има ли нещо подобно и при теб?
Аз обичам да има проблеми, за да мога да ги решавам. Но, ако ми е излязло име на скандалджийка, то това е било по времето, когато печатахме в „Образование и наука“. Работеха мърляво, а мен това най-много ме дразни - я някоя крива гънка или нож ще оплеска нещата най-накрая. Да не говорим за отпечатъкът на мастило, защото не са чакали да изсъхне. И още портиерът като кажеше: „Силва идва!“ и в печатницата им ставаше лошо. Но пък и те заради многото гафове, които са правили, предлагаха и най-много технически решения как да излезем от ситуацията. Както готвачът поправя грешките с майонеза, така и ние търсехме как да коригираме грешките при печата.


А, ако знаеш какви проблеми съм имала с подаръците! Ние бяхме първите, които пуснаха списание с опаковка. Печатниците още не предлагаха тази услуга и ние носехме отпечатания тираж да ни го опаковат на други места. Но мисълта ми беше за пустата българска черта да откраднеш нещо. Предлагали са ми работниците да извадим парфюмчетата от кутийките и така да ги пуснем. Представяш ли си? Да не говорим за “пръстчето” на разпространителите, които са ми пълнили опаковките с кафе с пясък; “Верото”- с вода; кутийките със сапун - с дръвце; червилата - с вече употребявани. Списъкът е дълъг. Разбираш го едва, когато ти върнат брака. По веригата имаш шофьор, който кара тиража, разпространители и продавачи в будката. Не можеш да разбереш кой ги върши тези неща. Но, когато започнахме да слагаме книги, намаляха кражбите. Е, освен картите Таро – към тях също имаше голям интерес.



Как съвместяваш производството с разпространението – не е ли твърде много работа за един човек?
Е, имам още един колега Бойко - златно момче. С него обираме негативите на разпространението. Но правя и не само това. Организирам участието ни в изложения например, където правим промоции - на Коледа, по традиция в Централни Хали правим благотворителна разпродажба и участваме в събития, където допълнително се продават бройки от списанията, за да решаваме проблемите с брака. Парадоксът е, че при вестниците се признава брак, а при списанията – не. И този проблем трябва да решаваме.

Поначало разпространението е гадна работа. От четиридесет фирми, с които работим, само две са точни като часовник -“Дарко” и “Тони“ на Кирето. Работим добре и с “Булгарпрес”, “Прес- 2000”,” Реп” и “Стрела”. Останалите са кандърма кюше докато си съберем вересиите. Няма никога да забравя, когато трябваше екстремно да местим офиса, само Божо от “Дарко “ ми се обади да ме пита: ”Силва, имаш ли нужда от кола?” Понякога си мисля, ме сме като едно голямо семейство - всеки със свой характер и проблеми. Познавам ги от години, знам кой е станал дядо, кой си е счупил крака или дъщеря му не може да си намери работа, кой обича да ходи на ски или на риболов. Някои обичам, други - не.

Как се разтоварваш от цялото това напрежение?
Разхождам се с кучето си и бягам сред природата. Не търча като луда, просто напускам София.


Интервюто взе Десислава Тодорова
Принтгайд.инфо

Вижте още:
Интервю с Тони Туйков: "Как се произвеждат списанията на Санома блясък България"
Интервю с Дона Маджарова: "Как се произвеждат списанията на Атика медия България"
Интервю с Марио Мечков: "Как се произвеждат вестниците и списанията на Икономедиа"


Още по темата:
"Няма нищо по-интересно от стария вестник" - статия на Иван Михалев, в."Капитал"


"Хаосът в разпространението на печата" - Весислава Антонова, в."Капитал"
С фалита на една разпространителска фирма преди четири години излиза наяве хаосът в разпространението

print   отпечатай
Newsletter

Абонирайте се безплатно за нашите новини.
Можете да ги получавате всяка седмица по имейл. 1450 души вече го направиха
Препоръчани фирми
Хермес Гифт ЕООД
Тениски, блузи поло, ватирани блузи, суичъри, якета, шапки и други.
hermesgift.bg
Графтек ООД
Търговия и сервиз на оборудване за отпечатване и довършителни операции на самозалепващи етикети на ролка. Компанията е официален представител на Trojan Label и GM.dk (Grafisk Maskinfabrik A/S) за България.
labelstech.com
Тепеде България ЕООД
Доставя хартии, филми и текстили за печат на широкоформатни плотери за вътрешна и външна реклама.
tepede.bg

Препоръчано от Полиграфия Инфо
Следвай printguide.info тук
Error: Embedded data could not be displayed.
за реклама
Свободни позиции в dotbrain.eu
Оператор на лакираща машина
гр. София
фирма ДотБрейн

Резач на прав нож
гр. София
фирма ДотБрейн

Оператор на машина за топъл печат
гр. София
фирма ДотБрейн


Специални оферти

Error: Embedded data could not be displayed.
за реклама